Saturday, May 09, 2009

Konvensyen Berakhirnya Agenda Zionis



Alhamdulillah,

Pagi tadi selepas subuh lagi telah bergegas ke KTM Batu 3 untuk menuju ke PWTC.
Ada program besar yang ditunggu-tunggu hari ini, iaitu "Konvensyen Berakhirnya Agenda Zionis" atau lebih dikenali sebagai KBAZ
yang julung-julung kalinya diadakan bertempat di Dewan Merdeka PWTC. Saya juga tidak mahu melepaskan peluang keemasaan ini, walaupun pada malam sebelumnya semangat hampir punah apabila mendengar khabar bahawa tempat penyertaan telah pun penuh. (>3000 orang telah mendaftar). Namun Alhamdulillah, Allah membulatkan tekad saya untuk pergi sahaja sebagai satu ikhtiar, dan selebihnya memang saya menyerahkan kepada Allah untuk menentukan. Andai ada rezeki alhamdulillah, jika tidak terpilih maka insyaallah saya akan pasrah dan redha dengan ketentuan-Nya. Mungkin untuk saya lebih muhasabah supaya tidak menangguh-nangguhkan kerja (cthnya mendaftar online untuk apa-apa event) lagi selepas ini, jika itu yang direquestkan dari pihak penganjur terlebih awal.

Alhamdulillah, saya sudah lama mendapat mesej dan ternampak banner tentang kbaz ini, tapi ketika itu tidak terlintas untuk mengetahui lanjut tentangnya. Sehinggalah suatu hari, saya terpanggil untuk pergi setelah melihat websitenya yang begitu 'superb' dan attractive (yang ada dilinkkan di iluvislam.com) dan apabila membaca beberapa detail, barulah saya tahu bahawa ia bukanlah calang-calang program. Sebuah event yang sangat global dan dihadiri oleh speaker2 yang sangat hebat, Sangat rugi sekali jika saya yang berada di sekitar Klang valley ini tidak memanfaatkannya. Apatah lagi ia melibatkan isu Palestin (yang saya sendiri akui masih lemah tahap penguasaan saya terhadap 'isu bersama' ini). Maka dari situlah saya mula teruja dan benar-benar mengharap untuk dapat menghadirinya. Walaupun keputusan dibuat sehari sebelum konvensyen berlangsung! (Alhamdulillah, rancangan untuk bersama kakak last minute dicancelkan oleh kekanda saya, dan ia memberi ruang untuk saya menukar plan ke konvensyen ini) Alhamdulillah, semuanya adalah Agenda Allah!...

Sampai sahaja dalam jam 8 lebih, berpusu-pusu orang memasuk dewan PWTC dan suasana dihadapan kaunter pendaftaran begitu sesak sekali. MasyaAllah Sungguh ramai Umat Nabi Muhammad, yang insyaallah saya yakin mahu sama-sama mengambil manfaat dari konvensyen ini,=) sehinggakan 15 kaunter dan urusetia yang ramai belum cukup untuk meng'handle' semua peserta. Majoritinya adalah dari kalangan pelajar dan mahasiswa, tapi tidak kurang yang hadir mewakili badan-badan profesional, dan NGO serta yang membawa keluarga. Alhamdulillah saya kira pemandangan ini cukup merupakan sesuatu yang positif kepada kebangkitan ummah dan membuktikan concernnya masyarakat kini terhadap isu-isu agama.

Dewan Merdeka (yang sering digunakan sbg tempat persidangan Um** ) adalah suatu dewan yang sangat besar dan luas, tapi tidak saya sangka ianya mampu dipenuhi oleh sebahagiaan besar dari rakyat Malaysia yang hadir pagi tadi dengan penuh semangat.Speaker2nya juga adalah hebat-hebat belaka, dan saya paling mengagumi tokoh Dr Azzam Tamimi yang subhanallah, semangat jihadnya sangat terserlah dari perwatakan dan perkataannya. Sebagai seorang Palestinian, pastinya jiwa beliau sangat dekat dengan Palestin. Begitu juga dengan panelist yang lain yakni Dr Roslan, Dr Mohsen dan juga Sahibussamahah Mufti perlis Dr Juanda Jaya yang merasmikan konvensyen ini dan konteks ucapannya mengingatkan masyarakat tentang Perjuangan rakyat Palestin yang mana tidak lain tidak bukan untuk kembalikan kembali tanah milik mereka dari ISrael dan sekutunya.Dan tanggungjawab ini pastinya menjadi tanggunjawab kita bersama untuk memastikan Islam diletakkan ditempat tertinggi.insyaallah.

Insyaallah, apa2 sharing tentang KBAZ akan dibawakan lebih lanjut nanti..dan mudaha2n kita tidak putus mendoakan keselamatan dan kebahagiaan buat saudara2 kita diPalestin, dan untuk kebebasan tanah suci hak umat Islam ini... insyaallah. Sama2lah kita menghayati kisah dan sejarah agung di sebalik 'Ada Apa dengan Palestin' yang penuh barakah ini...

Ayuh, LAKUKAN APA SAJA untuk ISLAM! Boikot habis2n produk Yahudi & lakukan apa saja yang kita mampu untuk menghalang kemaraan Yahudi Zionist dan kuncu2nya...

Lets SAVE GAZA & FREE PALESTIN!!
Insyaallah

p/s: maaf x sempat nak share keseluruhan perbentangan, terpaksa rush untuk balik esok. boleh tgk di mana2 forum discussion nanti k! insyaallah.. =)

AHYA`

WASIAT SYUHADA’ II

(Rintih Palestin yang tak henti merintih)

Jejak bumi Palestin. Bukan lagi janggal.

Mujahid, langkahmu di sini

satu semangat. Semangat yang

diwariskan wasiat.

Wasiat yang benar.

Ahya’!

“Min ‘ilmulyaqeen”

Inginku mencari Ahya’. Pemuda

Palestin didikanBerlin

.

Songsang di awal, sesat di pangkal.

Hijrah di Subra, hijrahnya ke syurga.

Tembus peluru, bukan tolehan.

Ahya’ yang kucari.

Ahya’ yang masih “hidup”.

“Min ‘ainulyaqeen”

Langkahnya kudengar. Ahya’ masih di sini.

Nafasnya berbisik, akan pedihnya berdiam laku.

Getar marahnya terdesir, akan gelojak juang yang membara.

Berpaling.

Ahya’ yang masih hidup!

“Min haqqulyaqeen”

Azamnya terpahat. Dalam, bukan changkat.

Ijtihadnya kukuh. Jelas, bukan keruh.

Kerana yaqeennya Ahya’,

Dia memikul 16kg senapang itu,

Dia menggalas 20kg adik perempuannya,

Dan andainya masih punya daya,

Pasti ibu yang capek itu didukung bersama.

Tawakkal ‘alaLlah!

Dia yaqeen menentang la’natullah,

Mencari nuur haq di bumi yang basah disimbah darah.

Mencari nafas muthma’innah di ruang yang jenuh disesak nafsu lawwamah.

Dengan kaki yang tinggal sebelah.

Allahu Akbar! ~~


credit to aman palestin n pembina for organizing such a great event. =) barakallahu feekum!

(event--->pengisian/speakers/ sgt 5 stars, bravo slides in bi-bm =p / nice refreshments n really luv d begs!) :-)

mgkn msa pndftrn ja kelam kabut skit, tp its ok, 3000+ org bukan sng nak handle kan.. =) Mabruk a'laik n syabas buat semua..May Allah reward us with Jannah n keep up d good effort.insyaallah...


p/s: Selamat pulang ke kelantan esok buat diri saya. mudah2n dapat memanfaatkan masa dengan sebaiknya bersama keluarga tersayang....

Selamat berjihad dengan sepenuh Jiwa!

1 comments:

imtiyaz said...

yezzzzzzaaaaaaaaaaaaa kak mus..huhu..akhirnya penantian syu berakhir..hehe..
besnya..