Tuesday, March 22, 2016

"Ahlan wasahlan.."



Cinta tak pernah meminta untuk menanti.

Ia mempersilakan.
Atau mengambil kesempatan.



Yang pertama adalah pengorbanan.
Yang kedua adalah keberanian.



(Jalan Cinta Para Pejuang_ Salim A Fillah) 

.

Ahlan wasahlan buatmu,
sang pilihan Tuhan.


moga terus teriring Redha dan Izin-Nya.



:)

Ahyana, 
251113

Tuesday, June 04, 2013

Mana dia 'muslimah' itu......

Wahai bakal bidadari,
Ketahuilah, syurga merinduimu..
Balasan baik buatmu,
Atas kesabaran selama engkau mentaati perintah Tuhanmu.

Engkau yg bergelar wanita..
Tahukah engkau?
Dimana letaknya sifat malumu ..
MANA DIA SAIDATINA KHADIJAH,
MANA DIA SAIDATINA FATIMAH,
MANA DIA WANITA SOLEHAH..
MANA! MANA!

Kutahu..
Bukan mudah..utk insan bergelar wanita menghunus durinya.
Agar tidak didekati sang kumbang yg liar.
Yg mampu menghisap madu bungamu yg harum lg mempersona..
MUSLIMAH...
Pagarilah dirimu..
Hunuskan duri mawar agama..
Pertahankan mahkotamu yg berharga.
Aurat kau jaga serapinya.
Tubuhmu kau tutup dgn sempurna..
Bukan tutup dgn sambil lewa..
Peliharalah kecantikanmu, keindahanmu dgn sebaiknya..
Kerana kelak, kau akan persembahkan keindahanmu buat tatapan hanya utk si dia.
Ya! Si dia yg halal buatmu 
Saat itu..kau akan menyedari 'sesuatu yg bahagia'..

.

Alhamdulillah..kelahiran baru di bumi zagazig...



 "Barakallahu laka fil mauhub , wa syakarta al wahib , wa balagha asyuddahu , wa ruziqta birrahu."


Maksudnya: Semoga Allah memberkati kamu pada anak yang dikurniakanNya kepada kamu.Semoga kamu mensyukuri Tuhan yang Maha Pemberi.Semoga anak itu akn mencapai umur yang kuat/matangnya dan semoga kamu diberi rezeki kebaikannya.



Tahniah k.farah & Ahmad Mahmoud As-shafie..atas kelahiran adinda baru :) Barakallahu feekum.

Wednesday, May 29, 2013

Alhamdulillah...they are big heroes now... :)


Bismillahirrahmanirrahim........

Alhamdulillahi Rabbil a'lamin...

Almost 1 year.

Berapa banyak coretan-coretan kehidupan yang tidak mampu terlakarkan..

Namun semoga segalanya tetap terpahat kukuh bersama mereka-mereka yang menyinggah dalam setiap peristiwa dan keadaan. :)

Syukur kepada Allah, kerana masih lagi dihidupkan sehingga ke hari ini.

Setiap hari semakin berkurang umur kita, namun mudahan semakin tinggi pencapaian-pencapaian kita..dalam meraih Redha-Nya dan dalam memaknai hidup ini..

Alhamdulillah, untuk bulan Mei 2013 ni terlalu banyak kenangan terindah...

Yang pertamanya kenangan dapat balik Malaysia sempena PRU 13'.. (dan istimewanya kerana dapat bertemu Abah, Ma dan seisi keluarga yang dah dekat 2 tahun 2 x raya puasa dan 2 x raya haji tak jumpa..)

Apapun insyaAllah saya akan ceritakan dalam entri khas tentang kepulangan PRU nanti...

Hari ni nak cerita tentang 2 hero dalam hidup saya- selain Abah. :)

Apa saya boleh kata, Mereka ni bukan calang2 mushrif insyaAllah..

semalam hari Lahir ke 24 buat adik lelaki saya, begitu juga pada 14 mei yang lepas untuk yang seorang lagi..

Sudah besar mereka berdua.. Tatkala sampai di KLIA tempoh hari ..maka adik-adik lelaki saya inilah yang mengambil di airport..Pada masa itu hanya Allah sahaja yang tahu betapa gembiranya saya melihat perkembangan mereka..setelah lama tidak bertemu... Adik-adik saya telah besar Ya Allah... malah merekalah yang banyak membantu saya sepanjang kepulangan....dan kini menjadi insan yang boleh di harapkan.. Kadang-kadang terasa mereka lebih berdikari daripada saya..

My big hero, Adik Haniff..alhamdulillah had officially graduated from Hannover Applied Science & Art University.. Januari lepas dah balik Malaysia for good.. meninggalkan bumi germanynya yang pastinya mempunyai seribu 1 kenangan... and now alhamdulillah he already become the Ass. Manager (merangkap wakil engineer) at Telekom Berhad. Nampaknya menara Telekom yang saya admire selama ni di bumi KL tu dah jadi office beliau sekarang...:)... Tahniah Haniff.... sekarang beliau dah ada kereta sebijik -(amboi..lepas ni boleh pakai BMW la pulak ye..) Teringat doa2 kami masa dia kecik2 dlu..sebelum fly..selalu gelarkan dia 'Orang Kaya Damansara'.. :j tak tahu kenapa...but i deeply feel that he deserve it. insyaAllah semoga beliau terus dianugerahkan Allah rezeki yang tak terputus.. dan kebahagiaan dunia akhirat... setelah apa yang beliau lalui..

Terlalu banyak kalau nak cerita pasal dia... (touching lah pula masa tengah taip ni......;')  He's not only my brother, but my best male-friend, my counsellor, my consultant, my advisor, my org tengah (tukang kritik pun ye jugak).........:) but i love the way he advices me.... dia lah satu2nya orang yang selalu prihatin dan suka memberi nasihat jika nampak ada yang tak kena pada kakaknya yang seorang ni... Tu tak masuk lagi kalau bab2 bagi hadiah dan sebagainya...rasanya beliaulah orang yang paling banyak bagi hadiah/barang/stuff/gadgets/keperluan yang mcm2 kakaknya mungkin selama2 ni idamkan tapi hanya pendam di hati... (kadang2 tercakap juga, dan kalau yang tercakap tu, tengokla dalam sminggu dua mesti ada parcel sampai di pos mesir) huhu...:) begitulah nak cakapnya pemurahnya beliau dan baik hatinya beliau tak berkira dengan adik kakak....

Actually I decided to make a surprise for his birthday party and also for his returning back from germany, but unfortunately it still not become a reality. So i only can write this for him..

Untuk Hanif...thanx for always being there for me.

It was like an honour to has a Wonderful brother like u. You really complete me as a SISTER..

May Allah grant u happiness and evertyhing u dream for...

n For my second LIL brother, Syahmi..

I'm also being proud of you...

Syahmi dah membesar dengan sangat baik, walaupun tanpa ma dalam usia yang muda...

masih teringat kenangan Syahmi kat asrama faris Petra...petang2 ziarah Syahmi kat sana...walaupun taklah selalu kerap, tapi Syahmi tetap anak yang menunggu2 kehadiran keluarga, membuatkan K.Ah rindu kenangan masa di asrama Tun Fatimah dulu...

U were also the best student there. and u keep being excellent in ur pre-U. paling terkesan K.Ah teringat impian syahmi nak  jadi hafiz dlu.. tapi syahmi tetap dapat buktikan yang syahmi maintain dapat jadi anak yang soleh dan yang cintakan Quran walau tercampak di tengah-tengah KL.. malah dapat istiqamah sembahyang berjemaah di Masjid... siap pandai masak lagi dan pandai nasihat kawan2.

Allah..bertuahnya ma dan abah!..dapat anak2 yang soleh... InsyaAllah..

Semoga terus menjadi anak muda yang berjiwa rabbani.. dan mencapai apa yang dicita2kan.. terutamanya impian syahmi nak sambung Ovc dll.... InsyaAllah K.ah yakin Allah already planned the Best for u.

Have a great journey ahead my dear!.. :)

*Sanah Helwah!..Kenangan tengok movie 3 orang (+2) pasti menjadi kenangan terindah bersama...^^

Akhirul kalam...

For my 2 great heroes ..

Semoga terus membesar menjadi Insan yang 'Haniff' dan 'Syahmi' seperti nama pilihan yang diilhamkan Allah kepada Ma dan Abah untuk memilihnya di saat kami bergembira dengan kehadiranmu suatu ketika dahulu.

Ketahuilah adik-adikku, hidupmu tidak dijadikan sia-sia di atas muka bumi ini..

Terima kasih kerana menjadi Cahaya buat mereka2 yang menyayangi dirimu...

ALLAH juga sangat Menyayangimu... sebab itulah Allah kurniakan pelbagai citra dan rasa untuk dirimu jadi kuat dan TABAH membesar menjadi pahlawan sejati..

ALLAH juga sangat menyayangi keluarga ini,...sebab itulah Allah kurniakan dirimu berdua untuk Ma dan Abah..dan juga kami....

Terima kasih ya Allah untuk kehadiran mereka...

Semoga Engkau terus pelihara diriku dan keluarga ini daripada api nerakaMu...

Pilihlah kami untuk dibangkitkan bersama di syurga-Mu dan dikalangan umat Nabi Muhammad Saw yang dicintai..

Aku sayang diri mu kerana Allah.

Maafkan K.Ah sekiranya tak menjadi kakak terbaik yang kalian harapkan...

Namun ku sentiasa berharap agar namaku sering terpahat dalam doamu.


Yang benar menyayangi kalian,
ur Schwester Dr. :)






tahniah abe anihh :)



:)





^^




 

Abe Pu :)






 




FAMILY means - No one is LEFT behind... :)

InsyaAllah..

LOVE U FILLAH...



















Saturday, October 29, 2011

Alhamdulillah...Kenangan bersama Masyaikh2 Al-Azhar...

Kutub Sittah siri ke-3 : Hari Pertama (7)

Nadi Riadhi, Kaherah - Alhamdulillah, Majlis K-6 untuk hari ini dah selesai dan berjalan dengan lancar. Hari ini kami telah selesaikan sebanyak 197 hadith bersama Masyaikh Terbaik, antaranya Sheikh Jamal Farouq, Sheikh Muhammad Ibrahim Al-Kattani, Sheikh Usamah Al-Azhari dan banyak lagi yang turun bersama K-6 untuk kali ini.

Majlis hari ini, diakhiri dengan Tasbih Kafarah & Surah Al-Asr dan ramai-ramai menunaikan solat Asar berjemaah dan menjamu selera.

Alhamdulillah, selesai sudah untuk hari ini, tepat jam 3.45 p.m. Majlis Pembacaan Kutub Sittah siri yang ke-3 ini akan bersambung untuk esok hari pada pukul7.00 a.m, InsyaAllah.

Sekian,
Assalamu-'Alaikum-Wa-Rahmatu-llahi- Wa- Barakatuh.

Kutub Sittah siri ke-3 : Hari Pertama (6)

Nadi Riadhi, Kaherah - Sekarang tiba giliran Fadhilah Sheikh Muhammad Ibrahim Al-Kattani mendengarkan bacaan hadith-hadith bermula dari hadith ke-3297, sekarang hadith ke-3326.

Antara gambar-gambar yang dipilih untuk tatapan anda :-

Ini yang sekarang :



>> Ini "time" makan tadi >>


>> Ini ketika pembacaan hadith dari Fadhilah Sheikh Usamah Al-Azhari, sebelum zohor tadi :-






Kutub Sittah siri ke-3 : Hari Pertama (5)

Nadi Riadhi, Kaherah - Alhamdulillah, kami telah selesai mendengar sebanyak 54 hadith bermula dari hadith ke-3190 hingga ke-3244. Bacaan hadith tadi dimulakan dengan Fadhilah Sheikh Usamah Al-Azhari dengan lancar dan baik.

Pembacaan seterusnya, insyaAllah akan bermula pada pukul1.30 tengahari selepas ini. Ianya akan disampaikan oleh Fadhilah Sheikh Doktor Jamal Farouq, Fadhilah Sheikh Muhammad Ibrahim dan Fadhilah Doktor Rif'at Fauzi.

Di bahagian luar dewan, kami dimeriahkan dengan gerai-gerai yg dibuka khas sempena Majlis K-6. Antara gerai yang hangat dibualkan oleh para peserta adalah sebuah gerai yang membuka khidmat "printing" gambar-gambar program hari ini, dan yang "best"nya gambar-gambar ini boleh di"edit" ikut citarasa pembeli.

Kutub Sittah siri ke-3 : Hari Pertama (4)

Antara Gambar-gambar Slot Perasmian bagi Majlis Pembacaan Kutub Sittah siri ke-3 ; -

Gimik Perasmian :-


Pencinta Ilmu :-

Kutub Sittah siri ke-3 : Hari Pertama (3)

Nadi Riadhi, Kaherah - Antara Sheikh yang menghadiri Majlis Perasmian untuk Majlis Pembacaan Kutub Sittan siri ke-3 ini adalah seperti berikut :-

Sheikh Jamal Farouq


Sheikh Ahmad Nabawi


Sheikh Aiman


Sheikh Yahya Al-Kattani

Monday, October 24, 2011

.: Seindah Cinta Hanzalah :.


Subhanallah..sejatinya cinta mereka..


"Cinta" yang kerana Allah. :) tetap bersua walau terpisah 'penjara' dunia.

The Freed prisoner "Rawhi Mushtaha" Meets his wife "Raida Swidan" After 30 Years ..
When they were Engaged He Told her that Israel Wanted him, She accepted that .. Shortly after Their marriage he got Arrested and got Many Life Sentenced in Jail .. He Asked her over and over again to get divorce so she could start a new good life, And once Again she Chose to wait For him .. 2 Days ago, After 30 years of Waiting finaly she gets to Hug him Again ♥


.: Dalam Fitrah Bahagia, terselit Ikhlas dan Redha :.


Tidak seorang pun daripada manusia yang mampu membohongi hakikat, bahawa di dalam tubuhnya itu ada hati. Dan hati tersebut pula diciptakan oleh Allah dengan satu keistimewaan, iaitu menjana al-hub yakni rasa cinta,kasih dan sayang.

Itulah yang dinamakan sebagai fitrah.

Menidakkan peranan dan hakikat fitrah seumpama cuba menukar manusia menjadi satu makhluk yang lain. Kerja yang sia-sia dan hanya mengundang derita tiada sudah.

Justeru terlebih dahulu, marilah kita bersama-sama bercakap dengan diri sendiri. Bisikkan kepada diri sendiri bahawa tidak ada salahnya mengakui hakikat penciptaan seorang manusia, yang ada jiwa dan ada cinta.

Islam tidak pernah menyekat fitrah dan naluri manusia. Jika manusia melihat Islam sebagai suatu peraturan dan cara hidup yang menyekat, bermakna manusia tersebut masih belum mengenali Islam dalam ertikata yang sebenar.

TERIMA HAKIKAT, FAHAMI DAN BERTINDAK

Lihatlah jam di dinding. Perhati detikan jarum panjang dan pendeknya. Renungi dan tanamkan dalam diri anda, bahawa lambat laun fitrah dalam diri tetap akan bersuara. Kebenaran itu tidak bisu. Sampai masanya, ia tetap akan bercakap dengan anda.

Menyedari hakikat tersebut, maka jalan yang bijak bukanlah ‘memerangi’ sebaliknya bersedia untuk menerima. Jangan perangi fitrah dalam diri anda mahupun diri orang lain. Apabila seorang saudara anda mengeluh jatuh hati atau jatuh cinta, jangan dikecam orang tersebut. Begitu juga apabila hati anda bersuara dengan jelas kepada anda tentang fitrahnya, maka jangan dikecam jiwa anda sendiri.

Jika dari awal, anda menyediakan otak untuk ‘menerima’ dan bukannya ‘memerangi’ , maka saya kira anda boleh bertindak dengan lebih rasional, matang dan bijak. Bertindak atas dasar kefahaman dan bukannya emosi semata-mata.

PANDU KE JALAN SELAMAT

Anda perlu faham bahawa jatuh cinta itu bukan suatu kesalahan. Jika ditakdirkan tiba-tiba anda terjatuh hati, atau terpikat, atau tersuka kepada seseorang yang mana sebelumnya perasaan tersebut langsung tidak ada, maka terima dan raikannya perasaan ataupun ‘suara jiwa’ anda terlebih dahulu.

Ini kerana ada golongan yang kelihatannya langsung tidak mahu bertolak ansur dengan suara jiwa mereka sendiri. Kata mereka itu suara Syaitan. Suara nafsu. Bukan suara Iman. Lantas mereka bersifat keras terhadap suara jiwa mereka sendiri, dan lebih malang apabila orang sekeliling mereka turut dipaksa untuk mengambil pendirian yang sama.

Meraikan suara jiwa anda bukan bermakna membiarkan diri anda hanyut. Itu kena jelas.

Sebab itu saya bercakap soal panduan. Setiap masalah, ada penyelesaian. Setiap perkara, ada tempat duduknya. Soal hati dan perasaan juga begitu. Ada tempat duduknya sendiri. Justeru menafikan tempat duduknya adalah suatu bentuk kezaliman.

Raikan perasaan suka. Raikan perasaan minat. Raikan perasaan terpikat. Jangan kecam dan jangan salahkan diri sendiri. Ini step yang sangat penting ketika anda jatuh cinta.

Kemudian, setelah anda mampu meletakkan diri anda dalam konteks yang betul, stabil dan meraikan bahasa jiwa, maka barulah anda boleh ‘memandu’ fitrah tersebut ke jalan yang sepatutnya.

PANDUAN PERTAMA : HUBUNGAN DENGAN ALLAH

Ini paling penting. Saat jatuh hati dan terpikat itu, bagaimana sebenarnya hubungan anda dengan Allah? Solatnya bagaimana, zikirnya bagaimana, bacaan Al-Quran dan amalan sunat yang lain di tahap mana?

Ini kerana, suara hati yang selamat adalah suara hati yang paling teguh dan kukuh hubungannya dengan Allah. Di dalam hadith Nabi s.a.w menyebut bagaimana hati boleh menjadi hitam, gelap dan keras akibat daripada amalan dosa tanpa taubat.

Justeru hati yang seperti itu – semoga Allah jauhkan – bicaranya sangat bahaya. Bicaranya lebih condong ke arah kejahatan, kemungkaran dan kemaksiatan. Maka berhati-hati. Tatkala mahu mendengar suara hati tersebut, perbaiki dahulu perhubungan dengan Allah ta’ala.

PANDUAN KEDUA : IMAN ATAU NAFSU

Tanya kembali pada hati, apa yang membuatkan anda terpikat? Anda mungkin sukar untuk jujur dengan orang lain. Tapi anda secara hakikatnya boleh jujur dengan diri sendiri. Kalau faktor rupa paras atau bentuk tubuhnya sangat dominan di pertimbangan anda, besar kemungkinan anda akan berdepan dengan jatuh hati pada banyak lagi keadaan yang lain. Maknanya, hari ini terpikat dengan Timah, esok dengan Yati pula. Lusa nampaknya Ina lebih baik, dan sebagainya.

Tetapi jika faktor budi bahasanya, atau kecantikan akhlaknya yang mendominasi, anda lebih dekat dengan zon selamat. Tinggal lagi untuk mengawal dan mengemudi hati ke landasan yang sepatutnya.

PANDUAN KETIGA : MASUK SECARA TERHORMAT

Dalam Islam, bab hubungan manusia sesama manusia adalah bab yang diperakui. Tidak ada mana-mana bahagian pun dalam Islam yang mencacatkan atau menidakkan soal hubungan manusia sesama manusia, sebaliknya sangat dititkberatkan dan disertakan pula dengan pelbagai panduan dan peraturan.

Maka untuk menyambut suara hati dan memandunya ke jalan selamat, cara terbaik adalah dengan ‘masuk’ secara terhormat. Masuklah ke dalam hidupnya dengan cara yang paling baik. Bukan melalui pintu belakang.

Rumah buruk macam mana sekalipun, kalau kita masuk ikut tingkap atau pintu dapur, tuan rumahnya tetap pasti merasa marah.

PANDUAN KEEMPAT : KETUK PINTU DENGAN ADAB

Sebelum masuk ke rumah orang, terlebih dahulu ketuklah pintu dan berilah salam. Kita sebagai tetamu, kalau datang dengan cara baik, insyaAllah tuan rumah juga akan layan kita dengan cara yang baik.

Apa yang penting adalah kita lakukan dengan adab sebagai seorang muslim. Cara untuk ‘mengetuk pintu’ itu pelbagai. Samada sendiri atau menggunakan perantaraan seperti orang tengah dan sebagainya.

PANDUAN KELIMA : MENGENAL BESAR DAN LEBIH BESAR

Ketika perasaan tersebut menyesak jiwa dan mengganggu hati kita, biasanya kita terdorong untuk menganggap bahawa itulah persoalan paling besar yang perlu diatasi. Dengan apa cara sekalipun, perasaan tersebut mesti tertunai dan si dia mesti dimiliki.

Sebab itu ada yang mengistilahkan ia sebagai soal ‘hidup dan mati’. Seolahnya, kalau tak dapat akan menderita hingga mati.

Islam ternyata lebih awal menyediakan solusi untuk kita. Islam mendidik kita supaya membezakan antara perkara besar dengan yang lebih besar. Di dalam sebuah hadith Nabi s.a.w bersabda tentang takdir : Telah diangkat kalam dan telah keringlah dakwat.

Bermakna, semua perkara telah ada ketetapannya, termasuklah apa yang sedang kita usahakan. Justeru, melipatgandakan usaha dan ikhtiar itu tidak salah, cuma perlu dikawal supaya tidak ‘mencabar’ perkara yang lebih besar iaitu TAKDIR.

Paling cantik, mantapkan dahulu iman dan keyakinan dalam diri sebelum ‘mencabar’ diri untuk tampil ‘mengetuk pintu’.

PANDUAN KEENAM : BAHAGIA DAN TERSENYUM

Dalam melaksanakan beberapa panduan di atas, kita akan berdepan dengan beberapa natijah :

a) Dia yang kita suka pada awalnya, tetapi apabila diperhalusi rupanya kesukaan tersebut lebih diserabuti duniawi semata-mata, lalu kita kembali memperkasa cinta hakiki sebelum akhirnya menemui sejenis ketenangan padanya. Lalu kita tersenyum dan bahagia.

b ) Dia yang kita suka, rupanya juga menyukai kita, dan jalan ke arah pernikahan begitu mudah pula. Akhirnya bersatu di alam rumahtangga. Lalu kita tersenyum dan bahagia.

c ) Dia yang kita suka atau terpikat, rupanya sudah mempunyai seseorang di hatinya. Lalu kita bersabar dan merujuk kembali kepada perkara lebih besar iaitu soal takdir. Akhirnya kita temui ketenangan sebelum mampu tersenyum dan bahagia.

d ) Dia yang kita suka rupanya tidak ditakdirkan untuk kita, tetapi dalam waktu yang sama Allah bukakan jalan baru untuk kita dan dengan mudahnya keperluan kita terlaksana dengan seseorang yang kita sendiri tidak jangka. Akhirnya kita tersenyum dan bahagia.

Dalam apa keadaan sekalipun, kata kunci untuk tersenyum dan bahagia adalah REDHA. Justeru sangatlah penting untuk memegang panduan pertama yakni soal hubungan hati dengan Allah dalam menelusuri panduan-panduan seterusnya.

Yang penting, kita yakin bahawa setiap orang ada takdirnya masing-masing. Justeru mengapa tidak kita dan mereka berbahagia dengan apa yang telah ditetapkan oleh Allah ke atas setiap daripada kita?

Sekian.

dipetik dari artikel "Panduan Ketika Jatuh Cinta : myilham.com


Thursday, September 29, 2011

Di Hari Istimewamu..


Sahabat yang baik,

Dengan terpandang wajahmu
Akan mengingatkan aku kepada Allah
Mendengar cakapmu
Ilmu ku bertambah

~ Daripada Anas r.a, Nabi s.a.w. bersabda :" Tidak sempurna iman seseorang daripada kamu sehinggalah ia MENGASIHI SAUDARANYA seperti ia mengasihi dirinya sendiri."(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)


Buat adik Fidza,
I love u.. sabaar* Fillah!

sweet 20!


Terima kasih dah jadi ehli beit/sahabat/kawan/teman sepermainan dan seperjuangan terbaik akak! ^_^

semoga Allah sentiasa merahmatimu selalu...

-kakmus a.k.a umi
di Hari istimewamu
Raudhatul Basyirah.
1 zulkaedah 1432H
29 Sept. 2011

Terima kasih atas segalanya...

"Aku mencintai sahabatku dengan segenap jiwaku, sahabat yang baik adalah seiring denganku dan menjaga nama baikku ketika aku hidup atau selepas mati, ku hulurkan tangan kepada sahabatku, untuk berkenalan kerana aku akan merasa senang, semakin ramai sahabat, semakin aku percaya diri, aku selalu berharap mendapat sahabat sejati, yang tidak luntur baiknya, dalam suka dan duka, jika aku dapat, aku ingin setia padanya" - imam syafie-

Inspirasi seorang Doktor a.k.a Sahabat yang dirindui...




"InsyaAllah, k.cik balik malaysia nanItalicti kita spend masa sama puas2. Akak kat wad lagi. InsyaAllah, kita jadi Dr solehah wa muslihah ye kakcik :-) Akak dapat kekuatan dari program semalam, bagaimana masyarakat cukup mempercayai + hormat pada seorang Dr. Semakin bersemangat nak jadi Dr. Sama2 kita usaha untuk jadi Dr kebanggaan ummah :-).."

-kak long hukm-

02/12/2009 23:32 pm



Kak Long. :)

Mungkin ramai yang tak pernah tahu, beliaulah antara sahabat yang cukup kuat memberi semangat kepada saya untuk mencapai cita2.. dan suka berkongsi suka dan duka sewaktu di malaysia dulu.

Teringat kenangan kami berprogram bersama. Bermusafir bersama. Bersuka ria dan berkongsi 'rasa' bersama terutama sebagai pelajar perubatan. Malah turut menangis dan berair mata bersama. walau kampus berlainan, negeri berlainan, tetapi tautan Akidah dan minat yang serupa sering merapatkan.

Terlalu banyak kenangan kami.

Antara yang tidak boleh terlupakan bilamana kami berprogram di NICE dan dari situ saya mengenal pelajar2 mesir yang tidak pernah saya kenali. namun akhirnya kami dipertemukan di Ardul kinanah ini.

Dulu selalu juga ke HUKM. lepak2 dengan kaklong..kaklong akan bawak saya round2 sekitar kampus HUKM..round ward... dan sebagainya..yang mana sangat mengharukan saya yang sangat berkobar2 semangat untuk menjadi doktor waktu itu... saya sewaktu itu sangat merindui untuk bersama2 dalam kampus Perubatan.

Beliau jugalah yang sanggup turun padang menghantar saya di KLIA dahulu. walau dengan serba kesempitan dan kekurangan. namun dialah contoh sahabat yang sering menggembirakan.

She's really inspired me a lot.


Nice 09' : inspirasi kita bersama :j..menjadi syifa'ul ummah.insyaAllah..


'Kesabaran' dan 'preseverance'nyalah sangat mengagumkan saya..

Walau diuji dengan seribu ujian 'kepayahan' dalam perjalanan panjang bergelar seorang Doktor,

beliau akhirnya berjaya membuktikan.


25 September 2011.

Alhamdullah. officially graduated from school of medicine HUKM.

Tahniah Dr Munirah :j really proud of u...

Semoga kak Long saya ini terus kuat menghadapi mehnah sebagai seorang pengamal perubatan.

dia mengajar saya tiada yang mustahil dengan izin Allah.

n u can survive walau di saat yang lain pergi meninggalkanmu.

Tetapi Allah tetap ada bersama untuk membantu.


semalam2 mendapat lagi message taujihad daripadanya...

"..Kakcik, belajar rajin2. Bukan sekadar mendapat 'Dr' mcm akak tp..Biar dpt mumtaz! Akak yakin kakcik pasti lebih hebat dari akak. Bittaufiq wannajah ukhti! ^-^.."

27/9/2011


InsyaAllah.... semoga ku kan dapat menuruti jejak langkah dan semangatmu yang x pernah mengalah.

Jazakillah kaklong!....Sayang kaklong sangat2.

Selamat menjadi doktor yang competent dan ikhlas bekerja kerana Allah.

Semoga kita sama2 dapat menjadi dukturah kebanggaan ummah. Insyaallah.

more half way to become a doctor like u...

doakan kakcik!

insyaallah..

-kakchik-
egypt.


p/s: kaklong, diri ini akan merindui 'KL sentral' dan food courtnya yang sentiasa menjadi tempat pertemuan kita sekembali saya dari Mesir... :j InsyaAllah panjang umur murah rezeki semoga dapat bertemu kembali, kali ni Dr Munirah kena belanja sokmolah sebab dah 'kaya' kan.. hehe .^_^ Trus kuatkan semangat menjadi doktor... Jadilah doktor yang amanah dan ikhlas merawat jiwa2 dan fizikal ummah. Jadikan kerja itu ibadah..bekalan untuk akhirat. InsyaAllah semoga bahagia selalu dalam redha Allah..