Sunday, June 28, 2009

My First Day at Sekolah Tahfiz



Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, syukur kepada-Nya, kerana masih dipanjangkan umur oleh Allah untuk terus mengutip mutiara2 hikmah di sepanjang perjalanan hidup yang singkat ini.

Hari ini (5 Rejab 1430H), merupakan hari yang cukup bermakna buat insan yang bergelar 'saya'. Selain kali pertama dapat merasai perit jerih 'makan gaji' dengan titik peluh sendiri (saja cuba2 cari pengalaman bekerja), ini jugalah kali pertama diri ini mendapat peluang menjejakkan kaki ke Sekolah Tahfiz yang sekian lama menjadi idaman. (nampak sangat dah lama mengidam, tapi nak buat macam mana, kecik2 lagi dah mmg produk skolah kerajaan kan =p). Namun bezanya saya hadir ke sini bukanlah sebagai pelajar, memandangkan umur pun telah lanjut usia, bukan untuk 3 atau 4 tahun seperti adik-adik hafiz hafizah yang lain, tetapi peluang yang diberikan untuk menjadi 'guru' @ teacher bahasa Inggeris sementara' untuk Sekolah ini merupakan anugerah yang tak ternilai bagi diri ini.

Sekolah yang di maksudkan ialah Maahad Tahfiz Al-Ihtisam Litahfizi Al-Quran. Tidak jauh dari rumah, memudahkan saya dan beberapa lagi 'ustazah cilik bidan terjun' untuk turut sama memberi khidmat di hujung minggu kami. Sebenarnya ia langsung tidak dirancang, namun takdir Allah memberi peluang untuk saya hadirke sana. Tawaran beberapa minggu lepas dari adik-adik serumah sendiri, begitu membuka hati, walaupun sebelum ini tidak pernah terlintas untuk bekerja, apatah lagi sebagai seorang guru @ cikgu bahasa inggeris, terasa begitu mengujakan. Memandangkan internship kami di hospital juga ditangguh buat sementara waktu, maka waktu ini diri amat-amat mendambakan kerja yang cukup bermanfaat untuk mengisi masa terluang.

Saya diamanahkan untuk bahagian sekolah Banin (pelajar-pelajar lelaki). Terima kasih kepada Sarah yang memberi cabaran hebat ini kepada saya.(awak memang sengaja mahu menguji akak kan?huhu.sampai hati tau.sob2) Kami akhirnya berpisah untuk menghala ke sekolah masing-masing. 2 orang menghala ke sekolah Banat, 2 orang ke sekolah banin,walaupun jaraknya tidaklah terlalu jauh. Walaupun sedikit 'cuak' pada awalnya dan diri agak tidak keruan apabila mendapat tahu kena berhadapan dengan SEMUA pelajar-pelajar lelaki, diri hanya tidak putus untuk beristighfar dan cuba membayangkan diri sebagai seorang cikgu. Saya cuba menguatkan hati dan meluruskan niat untuk berkongsi. Langsung tidak pernah ada pengalaman mengajar di sekolah, Inikan pula untuk mengajar pelajar-pelajar tahfiz, yang bagi saya bukan calang-calang orangnya. Namun alhamdulillah, Allah terus menguatkan langkah kaki. Sedikit panduan daripada Hajah, (pengurus mereka) yang dikongsikan oleh Hajar sepanjang perjalanan turut membantu. Pengalaman sebagai fasi kepada adik-adik dan pimpinan kampus sebelum ini, juga pengalaman membantu abah sebagai guru tuisyen di rumah selepas zaman Spm dahulu akan cuba digunakan sebaik mungkin. Itulah nekad saya. Everyone can be a teacher. Ajarlah walau seayat, belajarlah sepanjang hayat. Itulah pesan abah yang senantiasa tersemat kukuh dihati.

Sampai ke sekolah kami bertemu Ustaz, memperkenalkan diri serba sedikit. (Hajah sebelum ini telah pun memperkenalkan kami beberapa hari yang lepas untuk sesi taaruf pertama kali.) Dari kejauhan hati terasa sejuk melihat kelibat adik-adik berjubah putih dan berserban sedang menikmati makan tengahari mereka di dewan makan sekolah. Wajah-wajah mereka yang jernih mengingatkan saya bahawa inilah berkah dari penghayatan Al-Quran dan tarbiyah yang sedia terdidik dalam diri. Sungguh sopan adik-adik ini, tunduk memberi salam dan begitu menghormati kami, walaupun kami hanyalah 'orang baru' di dalam sekolah tersebut. Akhlak yang baik terpamer dari akhlak Al-Quran, menatijahkan thiqah walaupun dalam usia yang muda. Yang kecik sehingga yang besar, semua bersih berjubah, dan apabila masuk waktu, terus bergegas pantas menuju ke kelas masing-masing.

Pengalaman yang tidak dapat dilupakan saya adalah apabila ditaklifkan untuk mengajar di kelas A, satu-satunya kelas yang terdiri daripada pelajar 'Thailand'. dan memang nasib saya 'bertuah' mendapat mereka.(huhu) Bukan sekadar itu sahaja, anak-anak muridnya lebih besar daripada cikgu. Jika kelas lain, rata-rata bercampur dengan adik-adik yang kecil, seperti adik-adik saya dirumah. Tapi saya bertuah mendapat mereka-mereka ini sebagai pelajar saya. Bertuah yang sangat menguji. Dari jauh melihat mereka, pertama kali terasa pucat seperti hendak masuk dewan exam.

Akhirnya langkah diatur dengan yakin, salam diberikan. 6 orang semuanya kini dihadapan saya. Dengan lafaz bismillah, saya memulakan pengajaran dengan penuh pengharapan agar mereka bisa memahami apa yang saya akan sampaikan. Speaking is the first impression, jadi saya cuba memulakan pengajaran dalam bahasa inggeris, seperti yang dicontohkan oleh Hajah.

"Alhamdulillahirabbil A'lamin.. All praises to Allah.. I'm so grateful to meet all of you.
Btw Let me introduce my self first..My name is Siti Muslihah bt Mohd Nor... etc etc etc..."

Fuh, cikgu BI katakan..

Lucu juga melihat mereka terkebil-kebil melihat apa yang guru mereka ni merepek kat depan tu, tapi saya sengaja test power sebenarnya.(sebab diri sendiri pun dah lama tidak berskipping bahasa inggeris)

"Did you understand what i'm saying?" - kamu semua faham tak apa yang cikgu cakap tadi?
tanya saya sambil tangan tu menghayun ke sana kemari nak memahamkan.

Akhirnya TAHULAH saya.

mereka semua tersenyum sambil semuanya mengeleng-ngelengkan kepala.

"TAK FAHAM TEACher. kami kelas A... x tahu apa-apa ni." semua mengiyakan sambil memandang muka cikgunya yang dah tahap bersalah ni.

"Ha.ye ke?.. saya menjadi serba salah. Terasa bersalah pun ada sebab awal-awal masuk saya dah masuk gear satu. Mati-mati ingatkan mereka sedikit sebanyak dah ada basic bahasa Inggeris. Kurangnya perkataan yang saya gunakan awal-awal tadi untuk introducekan diri saya adalah perkataan-perkataan yang sangat basic.

"ok, kalu teacher cakap sikit-sikit bahasa inggeris, kamu boleh faham tak,?"

"Boleh, teacher buat gaya macam tadi kami faham"..

Saya tersenyum.

"Ok, cuba teka cikgu asal dari mana?"

Ganu cikgu! -seorang menjawab dari belakang.

All of you were from Thailand kan?"

"Yes teacher!"

"Ha..dekat dengan kelate..." jawab saya dengan spontan. (apsal bulih tubik kelate plak ni)

Mereka semua terus tergelak..Ha...kelate ye cikgu.

Dan bermula dari saat itu. Memandangkan semuanya rata-rata dari Narathiwat atau Pattani, yang bahasa rasminya adalah "Bahasa Melayu Kelantan" maka secara tak rasmi kelas saya menjadi kelas KLate-BI dengan JAYAnya..

Huhu. Abihla saya..

(tapi dalam hati seronok juga sebenarnya. rasa macam balik kampung dan terasa lebih 'dekat' dgn mereka2 ini bile brckp bhsa sejowo) =j

Mengenali mereka, menyebabkan hati saya sedikit terusik mengingatkan kisah tragis yang berlaku di Narathiwat baru2 ini.. di saat kaum seislam sendiri diserang dan betapa ramai yang dibunuh beramai-ramai di Masjid. Mereka turut sama menyatakan kesedihan. Apapun saya tidak mahu mengembalikan kenangan itu. Terus sahaja mengubah topik dan meneruskan agenda kami yang seterusnya agar mereka kembali bersemangat! Biar Allah sahaja membalas pihak yang tidak berperikemanusiaan itu. Terlepas didunia, tidak di akhirat...

"Ok, now it's your turn to introduce yourself. Please tell me your name, and anything about you. Your age, where you come from, your hobby, your ambition" and etc. sambil menterjemahkannya satu persatu dalam bahasa Melayu. Saya cuba untuk tidak terlalu laju, bagi saya biarlah perlu bermula dari bawah, asalkan mereka benar-benar memahami.
Apepun saya cuba juga memaksa mereka dan kelas tersebut untuk berbahasa Inggeris. Saya benar-benar mahu menaikkan semangat 'yakin boleh' mereka untuk menguasai bahasa asing itu..walaupun perlu bermula dari kosong..

My name is Ariff, I'm come from Pattani, Thailand. I'm fifteen.
dan terus-seterusnya... dari semuda 14 sampailah 20.

Masuk bab Hobby... 'playing football' adalah yang common dalam list, namun 'reading Quran' tetaplah menjadi pujaan hati & amalan sehari-hari..

alhamdulillah... Sejuk perut dengar. =j

Masuk bab Ambition... saya amat kagum dengan cita-cita besar mereka. Rata-rata mahu menjadi Ustadz,. sambung belajar ke Yaman, Syria dan sebagainya. Ada yang mahu menjadi "Ustaz Maulana"..diringi dengan sambutan Takbir and insyaallah dari sahabat-sahabat mereka.
Terasa macam berada di Dewan Muktamar plak. Takpun macam kat Mekah. Yang orang sambut Allah..Allah tu..=)

"Ha...who want to be a Prime Minister?"-Perdana Menteri??..

....semua tergelak.. Kalu boleh semua nak angkat tangan nii..hehe


Malah di saat rakan-rakan mereka terkial untuk membaca dan menyebut perkataan dalam bahasa Inggeris, mesti ada yang membantu. Dan membetulkan.

Terlalu supportive and encouraging. Semangat setiakawan inilah yang sangat saya kagumi dengan mereka.

Saya cuba mengisi ruang itu dengan beberapa modul pembelajaran. Saya selitkan beberapa game dan communication skill, dengan harapan ia bukan sekadar listening, tapi writing, reading dan juga 'enjoying'.Saya benar-benar mahu ia terisi, dan sekurang-kurangnya mereka mendapat sesuatu dari kelas bahasa inggeris kali ini. Saya benar-benar mahu mereka minat untuk terus belajar bahasa Inggeris sebagai added-value untuk mereka. Mereka perlu menguasai bahasa ini untuk UMMAh.

Ice breaking saya cuba selitkan ruang yang lebih untuk mengasah softskill mereka.

Ok, now please sit with your partner.

(Partner tu apa?tanya saya.-semua senyap)

Partner tu pasangan. Ok, duduk duo-duo sekarang.

"Oo..partner tu gewe ke cikgu? "
Aisemen, payah pulak saya nak jawab.

"Ok, Draw your partner face, and see what make him difference from other friends. Lukislah dia ada janggut ke, serban dia ke, pakai cermin mata ke (wearing spectacles), Anything yang menarik tentang dia.

Kat bawah gambar tu nanti, please list down the details about your friend. Try to speak with your partner. Ask him about himself. Macam yang kita buat tadi. His name...His ambition...His favourite food.. Father's and mother's name...bla bla bla "

sambil tangan saya tak berhenti mencatat dan memberi contoh di white board.

Write down any new vocab into your book. Learn a word a day, okay?
ujar saya seperti bercakap dengan anak-anak kecil, walaupun mereka ini besar2 dari saya.=)

Perkataan yang susah-susah saya akan minta mereka tanyakan dan tulis maksudnya di white board.Yang ni memang saya highlightkan. Saya nak mereka catat apa saja perkataan baru yang mereka dengar.

"Teacher, saya tak pandai lukis." Tiba-tiba yang paling tua bersuara. Nampaklah jugak self esteemnya jatuh menjunam. mungkin sebab x pernah kena lukis sebelumni.

"Yes you can. Awak boleh sebenarnya. cuba lukis dulu. Lukis biasa2 jah. Lukis gigi dia ke. Lukis orang lidi pun xpe." (ha.sempat lagi cikgunya menambah).

Saya sebenarnya nak mereka seronok je sebenarnya. Taaruf bercakap sudah biasa. Jadi english class ni kita bagi seronok skit.

"Walaupun awak seorang HAfiz, awak juga boleh berjiwa seni. Ingat dulu ulama-ulama Islam semua dia terer kan, Mathematics, astronomi, architecture. Awak pun boleh =)"

Sedikit sebanyak saya cuba memberikan kata-kata motivasi dan sedikit tazkirah diselang selikan dengan BM dan BI agar menusuk dalam hati mereka. Bagi saya yang duduk dihadapan saya ini adalah bakal-bakal pejuang dakwah. Pejuang ISlam. Mereka bukan calang-calang orang.

Ok, dah siap semua??

LAst one. ok, I want you to write.. (Kat bawah sekali tu tulis...) "I Like my friend because....."

ha..kenapa suka kawan awak ni... dia baik ke... dia suka tolong orang ke... dia pandai ke...

SEMUA dah Tersipu2.

ramaila yang bertanya...baik apa, rajin apa...ada tu siap rujuk buku nota dia, ha.."SMART"..takpola wi ke mu SMART:kata saim dia.
bolehla bagi partner dia tu kembang skit sekali sekala kan.

Teacher, "pemurah" in english apa?. Seorang lagi bertanya.

Saya terdiam sekejap.

Ya Allah. Kenapa boleh terlupa ni. Memang kadang-kadang bila kita dah terlalu excited tu, banyak pula benda boleh terlupa. Puas saya memerah otak. Tapi x jumpa kunci nya. Hint2nya dah ada skit-skit,samar2 datang menghujan minda,. G..g ,.apa G ntah... tapi saya benar-benar 'blackout'.

"Skejap teacher check." Sambil duduk bertafakur skejap.

Saya tergaru-garu sendiri dalam hati. Nak check kat mana. Dictionary x bawak. nak telefon kawan pun takut kawan tengah mengajar. Rasa bersalah sebab tak dapat membantu mereka. Geram pun ada sebab perkataan tu bukanlah susah pun sebenarnya. Tapi saya benar-benar tak jumpa point dia. Inilah akibatnya selalu berspeaking bahasa 'jowo' di rumah.
Sampai berkarat BI =)

"Emm..ok, insyaallah takpe, stakat ni awak tulis dulu 'like giving'..dia lebih kurang dah maksudnya. Nanti dah dapat exact word teacher bagi.Maafkan teacher ya.Macam mana boleh lupa."

Itu saja yang mampu saya perahkan.
Sambil meminta mereka terus menyiapkan esaimen,otak saya terus ligat berpusing-pusing mencari perkataan itu.

Apa yang menyentuh perasaan saya adalah, Tiba-tiba ada seorang ini yang datang membantu dan hampir-hampir membuatkan hati saya jatuh tak bisa dikutip. Kalau itulah yang bisa digambarkan.

"Teacher, kalau yang ni betul tak. pemurah?"

Sambil membelek-belek buku notanya, banin ini menunjukkan pada saya.

Mata saya laju membaca.

"In the Name of Allah, The Most Gracious, The Most Merciful"..

Subhanallah.....

(Hampir menangis saya kat situ..)...

Allah, The Most Gracious. Yang Maha Pemurah...

Betapa mereka bisa mengaitkan apa yang mereka belajar dengan Allah..

Melalui AYat-Ayat yang mereka selama ini diperlihatkan..

Betapa Allah dan Islam itu amat dekat dengan jiwa mereka.

Dan saya belajar sesuatu hari ini dengan mereka...

Allahuakbar.

Sungguh saya terharu dengan mereka.

Mereka telah berjaya mengaplikasikan apa yang mereka belajar selama ini. Alhamdulillah..
Saya bangga punya umat Islam seperti ini.

Apepun saya cuba betulkan sedikit penggunaan The Most Gracious itu. Saya cuba terangkan kembali penggunaan ayat Bismillahirrahmanirrahim. Ia adalah ditujukan untuk Allah.Sebahagian dari Asma-Asma Allah. Ar-Rahman, Ar-Rahim.

Apapun pointnya saya dapat, dan saya yakin adik itu lebih dapat.

pemurah untuk manusia - generous. yang mana Sifat baik itu adalah Anugerah dari Allah,
The Most Gracious - Yang MAha Pemurah.

Subhanallah.

Itulah serba sedikit cerita saya untuk hari pertama di Sekolah yang cukup bermakna ini, dengan orang-orang yang sangat bermakna. Banyak lagi yang ingin dikongsikan, bagaimana mereka membentang dihadapan., Bagaimana walaupun dengan kesukaran mereka untuk 'pronounce' perkataan-perkataan baru untuk mereka, tapi mereka tidak berputus asa untuk belajar.

Sesekali saya tersentuh. Betapa saya menjadi bersemangat untuk terus mengajar mereka. I really need to do something!..Saya benar-benar berharap, saya diberi keizinan dan kelapangan lagi untuk bersama mereka. Saya mahu berkongsi dengan adik-adik ini apa yang saya tahu. Walaupun saya tahu, beza saya dengan mereka ibarat setinggi gunung, mereka hafiz al-Quran, sedangkan saya hanya hafal beberapa kerat Al-Quran, mereka bakal alim-alim ulamak dalam Agama, saya mungkin baru bertatih dalam memahami ISLAM. Tapi saya yakin, Allah yang mempersatukan kita semua dalam satu tautan Akidah. Untuk sama-sama meletakkan Islam tertinggi di tempatnya. Untuk sama-sama berjuang mendapatkan 'Ahsanu Amala" sebaik-baik amalan di muka bumi ini. Saya ingin terus meluangkan masa untuk membantu mereka, jika inilah amal kebajikan yang mampu saya hulurkan untuk Islam. Bagi saya mereka adalah permata-permata Islam yang kelak akan mengubah Dunia, dengan ayat-Ayat Al-Quran yang tertanam di hati mereka.Saya mahu menjadi sebahagian daripada mereka...

Paling tersentuh, diakhir kelas. Cikgu melihat kamu mengangkat tangan penuh pengharapan.

Kamu cuba berbahasa Inggeris, tapi cikgu membenarkan kamu untuk berbahasa Melayu.

"Cikgu. Cikgu datang lagi x minggu depan? kami nak belajar membaca. kami bahasa melayu kami dah tahu, menulis juga dah tahu" Kami nak sangat belajar membAca & nombor dalam bahasa Inggeris.

Saya tersentuh.
(saya tahu BACA yang mereka maksudkan adalah 'pronounciation' BI)

mereka menyedari kelemahan mereka di situ. Betapa mereka berharap dengan sangat untuk improvekan diri mereka dalam bahasa Inggeris. Betapa saya kagum dengan semangat mereka.
walaupun dari saya yang banyak kekurangan ini.

Teruslah berusaha adik-adikku. Kalianlah Bakal Penggegar Dunia. Generasi Al-Quran. Generasi ULUL-ALBAB!!. insyaallah.


p/s: kepada Ariff, Saa'budi, Rahim (Awe), Ellias, Lutfi dan Hamizan, terima kasih dah bagi pengalaman yang indah utk cikgu Muslihah. Pengalaman bersama kalian adalah yang terindah dalam hidup. Bertuah dapat anak murid macam kalian. sejuk hati mak ayah.. Harap anak-anak teacher nanti pun dapat dibesarkan jadi seorang hafiz dan hafizah mcm kalian juga... Amin. insyaallah

Insyaallah kita jumpa lagi.


"READ!.. By the Name of your Lord.."

Salam Perjuangan kerana Allah

-dari hati seorang cikgu,
yang mahu bergelar Doktor Ummah...

9 comments:

D said...

teacher!!teacher!!..hihi...

selamat mengajar..~

*ex-cikgu...lalala~

Ahyana Solehah said...

Tika, semangatnyo dia.

Bila nak turun K.Krai meneman ayahanda YB Hatta?hehe.

pakat-pakat jadi cikgu sana meh

SarahMuslim said...

salam kak ahyana..

kak ahyana sihat ker?..Sarah bosanlah..cuz tadi abe jo kacau Sarah plk dah..sakit plk tuh..aduhh...Sarah ingatkan nk buat blog cam kak ahyana tp x pndai nk buat ayat..:Dhe3..sarah g dlu..

salam dari :-Ahyana-:
SarahMuslim

Ahyana Solehah said...

Ahyana kecik in da house =)..ha..adik kak kne buli lagi ko? ish3x... no komenlah kak.

Dah balik skolah ke ni? boleh. nanti suh abe jo ajar. Dia terer It tu. teacher of d century =)

Ummu Khaulah said...

pengalaman yg menarik mus..best yer...teringin gak nk mengajar bdk2..terima kasih berkongsi pengalaman yg indh tu ...

Ummu Khaulah said...

mohon izin letak artikel ni kt blog saya yer mus..jumpa nnt..=)

Ahyana Solehah said...

Tafaddhal firyal =)...

tidak ada apa2 pun sbnrnya..just sharing...tapi dpa2 tu mmg best sgt...

Alhamdulillah.....hjg mggu lps dh brlgsg kls ke2 bersama mereka... dh dpt menghafal no 0-100 in english =)..syukur alhamdulillah. mereka mmg smgt org2nya

zaffankhalid said...

assalamualaikum cikgu muslihah

wah..menarik benar ini

saya pasti kekok..tp muslihah mmg pandai ambil hati kanak-kanak..hehe..or orang muda

keep up the good work ..doctor to be..=)

Anonymous said...

cheap diazepam valium effects nervous system - how many 10mg valium