Monday, May 25, 2009

B2B- .: An InspiriNg Liqa' with IluvisLam :.






Alhamdulillah..

Beberapa hari sebelumnya mendapat panggilan dari sahabat saya exKyuem merangkap presiden iluvislam.com (saudara Imran koyube), bertanyakan tentang kelapangan pada hari Sabtu yang lepas. Sudah lama tidak bertemu dengan Im semenjak beliau pulang dari UK, paling terakhir pun rasanya ketika Training lanjutan MCB sewaktu saya menjadi Ats terakhir untuk Training Esq Mcb di Putrajaya pada tahun lepas. :) Ketika itu sangat2 impress dengan pertemuan dengan orang hebat di sebalik Iluvislam ini (beliau berlima sahabat memang sungguh komited orangnya mengusahakan misi dakwah yang direncanakan). Tidak putus mengikuti perkembangan di iluvislam, menjadikan saya sentiasa update apa saja perkembangan yang berlaku di portal islamik rujukan ramai ini.

Alhamdulillah, sekali lagi Allah mempertemukan kami dan juga bersama sahabat-sahabat iluvislam yang lain pada satu pertemuan yang tidak saya duga terpilih untuk menghadirinya, iaitu B2B @Back to Basics yang merupakan 'gathering' terbaru, anjuran iLuvislam.com dengan kerjasama Kumpulan Karangkraf Sdn. Bhd(KKSB)yang dibuat di Garden Kafe Karangkraf sendiri pada Sabtu yang lepas.

Nyaris-nyaris tidak dapat menghadirkan diri last minute kerana 'ketiadaan peneman' dari msu, memandangkan rata-rata sahabat bertindan dengan beberapa program (ada yang incaj kursus sembelihan di kolej anjuran pmi, ada yang berExam, ada yang mempunyai kuliah dan ada juga yang last minute membuat decision untuk ke Majlis Penerangan Esq yang berlangsung juga pada masa yang sama di Matrade. Sedangkan janji telah saya berikan pada imran untuk sama-sama menjadi wakil ke gathering iluvislam (yang saya sendiri pun x tahu apa agendanya sehinggalah sampai ke sana baru tahu B2B namanya rupanya ;), bagi mewakili ipt & ukhwah yg terjalin insyaallah. Alhamdulillah usai Subuh mendapat pencerahan dari seorang sahabat merangkap juga adik saya (credit to SU@yati) yang sudi menemankan saya dan merempitlah kami muslimah solehah di celah kotaraya shah alam menuju ke ibupejabat karangkraf yang terletak lebih kurang stengah jam dari kediaman kami...

Alhamdulillah. ketibaan kami seiring dengan ketibaan bro muadz,kak susi dan juga anak mereka amira kami sambut dengan salaman mesra diluar pintu garden kafe. Perasaan gembira lebih-lebih lagi apabila bersua muka dengan beberapa sahabat iluvislam yang sudahpun tiba dari awal pagi di tempat yang dijanjikan.



Tahniah pada sahabat ana im dan seluruh krew serta sahabat2 iluvislam,

Liqa' yang simple, santai tapi padat dan sangat informative dan penuh huluran ukhuwwah..

Berikut merupakan antara komentar saya di portal iluvislam di bawah tajuk yang sama
yang membincangkan tentang gathering ini.sekadar untuk perkongsian semua.. moga bermanfaat.

boleh layari LINK ini untuk paparan penuh :

"paling terharu dengan sharing dari datuk yang tersangat humble orangnya, dan juga sharing dari rumaysa sahlah, bro yahya, en nazri dan yang lainnya...

Skdr berkongsi antara rumusan yang ana boleh highlightkan dari perkongsian2 mereka buat sharing utk shbt2 yg x dpt hadir...

Sekian..wallahualam. mg bermanfaat

Dato' Hussamuddin atau 'pakcik' ceo =)
:



kita semua mesti berani untuk bermimpi & berusaha menjadi yang terbaik dan paling berjaya untuk Islam..Letakkan cita-cita setinggi bintang & belajar selalu untuk melangkah lebih jauh ke hadapan. sebarkan dakwah di sebalik apa saja profesion kita (tidak kira siapapun kita atau apa saja posisi anda. Grab all d opportunities (spt yang sdg dilakukan oleh karangkraf & iluvislam) untuk sama2 complement each other, untuk kita saling melengkapi antara satu sama lain untuk kesejahteraan Ummah.

satu 'king' media cetak, satu 'king' media dkwh online (insyaallah)... gabungannya kan bakal menggegarkan dunia dengan cahaya Islam yang lebih mantap insyaallah!..sm2lah kita doakan mg usaha ini kan diberkati-Nya dan menjadikan peluang dakwah untuk orang lebih 'iluvislam' tersebar luas ke seantero alam...

lgi satu yg saya tersentuh dr pakcik,

"semua orang berpeluang masuk Syurga" and lets we woRk for it.insyaAllah.. =) subhanallah...

En Afif
: "d power of influence & How important for us to get 'BiG biG biG' social networking nowadays...(itulah knp influence dari facebook, bloggers, fs, etc sgt tggi). dari seorang menjadi 2, 3 dan seterusnya, dari satu 'titik' menjadi line yang panjang... Maklumat itu akan tersebar dengan mudah hanya melalui 'jaringan networking' yang hebat...dan krn ciri2 mereka yang hebat dan 'lain dari yang lain' itulah mybbkan sesuatu tu mudah mnjadi ikutan (cthnya face bookyg digemari ramai). Maka kita diportalislam @ komuniti islam diluar ni pun boleh jadi lebih hebat dari itu jika itu yang kita mahu, dan mahu manfaatkan. Always THink 'out of box' n jangan sia2kan networking dan peluang yang ada skrg untuk kita membangunkan ummah krn inilah cara yang paling effektif pada zaman ini untuk penyebaran maklumat. Jangan biarkan dakyah luar lebih menguasainya daripada kita kerana itu hanya akan membinasakan umat islam!




pn firdaus :
siapa kata muslimah tidak boleh bergaya?....heheheilmu ni pun kena belajar k... dan ayuh kita selarikan ikut syariat. Penampilan anda melambangkan jati diri anda dan islam yang anda bawa....jadi berhati2lah muslimat! (muslimin pun sama...kita jangan selekeh je k!) bahaya2....

en nazri : '
partnership' is a part of memaknakan erti hidup pada memberi...=) jdi jgn takut untuk bekerjasama memperkasakan ekonomi islam. jadi orang yang membantu, mcm makna 'al-ansar' =p (gembira bertemu encik nazri yang sebelum ni asyik bertemu di kelantan saja)

mr pres:
always hungry to search...hidup jangan berhenti mencari & mgkaji dan apa yang kita buat kita mesti mahukan yang lebih baik dan terbaik! =) btul tu im! ana u aiyid

bro gio/yahya yusuf :
How beautiful islam is..... and benarlah "hidayah itu milik Allah,Dia akan memberinya kepada sesiapa saja yang dikehendakinya...." Allahuakbar!

(Insyaallah Beliau akan berkahwin x lama lgi dan subhanallah dengan orang pilihan dari Malaysia juga (iaitu adik bro muadz sendiri- ukhti kautsar) yang juga turut hadir semalam utk gath ili=) So sweet.. Sama2 hebat. doakan mereka k!

sis adawiyah martin:



Subhanallah.... sangat2 kagum dengan sahabat baru sorang ni.

"Hijab is ur modesty...ur dignity... "
-itulah antara kata-kata beliau yang cukup terkesan di hati kecil saya. (dan saya yakin buat semua yang mendengar terutamanya rkn2 muslimah juga merasai yang sana).. Malah menelusuri pengalaman hidup anda adalah sesuatu yang cukup memuhasabahkan diri..

Ahlan wasahlan ya ukhti fil islam...enti andalah saudara kami! saudari seakidah kami.. Moga ukhti rumaysah sahlah akan trus menjadi mujahidah Islam yang bersinar dan terus kuat membela Agama-Nya. Yakinlah Kami di iluvislam akan sentiasa ada untuk membantu enti mengenal agam tercinta ini.. Malah kami berbangga sekali dapat menjadi sahabat2 adawiyah..jazakallah. Do keep in touch k.

Alhamdulillah...Allah telah memilihmu untuk berada di jalan ini,. maka berbahagialah! =)

Bro muadz:



Salah seorang dari penasyid yang saya minati.

Lagu Hijrah yang memang x dapat dipisahkan,=) trm kasih juga atas dendangan lagu Muallim (Sami Yusuf) dari beliau, malah Lagu 'ukhuwwah fillah' cukup menyentuh hati!.. Mana nak cari lirik n lagu nilagi ye. Hope bro muadz masukkan dalam album terbaru nanti buat tatapan semua. I'm looking for it! krn liriknya sangat bermakna.. tahniah juga utk kak Susi yang banyak sharing personal dengan kami rakan2 muslimat ili & juga adik Amira yang cute. Kecik2 lagi dah dibawa mengenal islam.Alhamdulillah. Trm ksh juga sbb dah promote iluvislam kat ikim.fm pada carta nasyid malam sebelumnya.

Great Exposure

Alhamdulillah Kami juga dibawa bersiar2 ke office dan 'kilang' karangkraf oleh abg RJ & teamnya...mmg banyak yang didedahkan. kerja2 di sebalik tabir, di sebalik berdirinya sebuah company yang hebat : Karangkraf Sdn Bhd... ya...memang bukan mudah untuk berjaya dan disana adalah hasil dari berkat sebuah kesabaran dan cita-cita yang tinggi untuk menggapai impian yang pasti!



belajar version terbaru men'design gambar :p

Moga karangkraf juga akan terus berjaya dengan misinya dan terus berkongsi tips dengan kita anak2 di iluvislam.com untuk sama2 menyebarkan dakwah kepada masyarakat melalui platform yang ada.. insyaAllah

A'la kulli haal. Alhamdulillah...syukur pada Allah kerana telah mengizinkan untuk pertemuan ini berlaku. Tanpa izin dan inayahNya, tiadalah lahirnya iluvislam.com dan mungkin tiada siapa yang sangka dapat berkumpul di taman indah garden kafe (karangkraf pulak tu kan). Pelik lagi memelikkan.. Tapi ssghnya tiada yang pelik kerana ini semua 'kerja Tuhan'. =) Smuanya boleh berlaku.

Syukran pada im and team. Mg terus istiqamah dalam usaha ini.jazakallah

Looking for d next gath n events, insyaallah mg lebih ramai dari kita dapat berkumpul dan berbuat sesuatu utk Islam di luar maya iluvislam.com pula.

B2B in action... insyaAllah. Barakallahu fikum!"

Ayuh bekerja untuk ISLAM...... Kerana Setiap hari adalah untuk perjuangan Islam...:)

Together & forever we luv islam.... Insyaallah...

TAKBIR!..............................


=)

Berita penuh boleh dilihat di sini : Iluvislam.com

4 comments:

FiRdAuS said...

lirik lagu, ana dh post dlm iluvislam :) lagu lame zmn ana sek al-amin gombak dulu2 :) abg muadz tu senior ana dulu2 :)

Ahyana Solehah said...

Alhamdulillah. syukran ^_^

wann said...

suka jugak lagu tu, 1st time da jatuh cinta!

^_^

Dollar paisa said...

good blog and nice story well done keep write more ..... B2B Portal