Friday, November 13, 2009

Hari-hari pertama di bumi Mesir..

Jumaat

30 Oktober 2009

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah..

Hari ke 24 saya di bumi Mesir.

Cepat sungguh masa berlalu, masih segar saat berpisah dengan keluarga dan sahabat handai di Klia.Terasa baru semalam sampai ke bumi Mesir.

Kini Allah menggantikan saya dengan keluarga baru dan sahabat-sahabat baru di bumi Anbiya.

Thanx buat syifa’ yang sambut akak kat Imarah Hijau. Juga buat Ust Fuad yang sanggup meredah kegelapan malam dari Cairo ke Zaqziq menghantar saya dan Hasan (lagi seorang pelajar yang juga ke zaqazig) ditemani oleh Abang Din-Nur pengurus Aq. Sebelum itu kami sempat berehat sekejap di Hayyu Ashir, tempat markaz untuk pelajar2 perubatan Aq di Azhar. Teman-teman baru yang saya kenali di Klia tempoh hari, yang juga menaiki pesawat yang sama dengan saya semuanya ke Al-Azhar untuk bidang yang sama (perubatan) dan juga dentistry. Alhamdulillah, chemical bonding kami cukup kuat sampaikan ketika ke majlis hari raya bersama Perubatan di Dewan Abbasiyah baru2 ini x lepas2 untuk bertemu dan macam xnak berpisah. Jazakallahu khayr buat Amal, Lala, Syuhada n Farahin 4 being my good soulmates during our journey from Malaysia to cairo…Kalian pasti menjadi sahabat yang saya kenang kerana pernah menjadi sebahagian dari sejarah awal kedatangan ke bumi Mesir..=) Sharing2lah cerita dari Azhar selalu k..

Kami tiba di bandar Zaqaziq pada waktu malam. Selain dari expert berbahasa Arab, Ustaz Fuad begitu expert memandu, saya x tahu jika ada orang Malaysia boleh bawak kereta dengan mahir di bumi mesir yang terkenal dengan kereta bawak laju dan sesuka hati tidak seperti di Malaysia. =) Satu sahaja petuanya, mereka amat pakar dalam mem’brek’. Sebab tu masalah kemalangan amat jarang didengari di mesir walau kereta bersimpang siur dan laju sampai nak melintas jalan pun kami kena ada teknik sekarang. Jika lenggang kangkung mcm di Malaysia, naya jawabnya. .

Sepanjang jalan saya memerhatikan bumi mesir. Tidak mahu melepaskan peluang pada ketika itu.. Semangat untuk mengenali bumi Mesir amat2 berkobar waktu tu, kerana inilah bumi yang akan menjadi tempat tinggal saya buat sekian waktu. Hati bercampur baur, tidak tahu apa yang akan hadapi di Zaqaziq, bagaimana keadaan Zaqaziq, mampukah saya menghadapi kehidupan diMesir ni dan sebagainya. Tak sedar air mata menitis di pipi, kerana tiba2 terasa rindu dengan abah dan keluarga. Aish, kenapa tiba2 emosi pula… Walau dulu di Malaysia, saya sering duduk berjauhan juga, tapi kali ini ia tetap berbeza… Kini saya berada jauh di tempat orang, di tempat baru yang saya sendiri tidak mengetahui apa budayanya, dan saya harus sendiri menghadapi semua ini.

Hanya kepada Allah lah saya serahkan pergantungan. Saya tahu Allah telah memilih saya untuk sampai ke sini, jadi saya harus kuat menghadapinya. Yakinlah, ketentuan Allah sentiasa yang terindah dan terbaik.

“Ok, kita dah nak sampai Zaqaziq… “ Ustaz Fuad bersuara memecahkan keheningan malam.. Saya mengangguk dan hampir tersenyum tatkala melihat signboard yang menunjukkan anak panah ke Zaqaziq..Tulisan arab dan jawi dimana-mana. Syukurlah saya memahami sebahagian besar darinya.Ya Allah, aku kini semakin mendekat kepada tempatku.

Kiri kanan saya perhatikan dari jendela.. Hati berbunga.. Pertama kali melihat Zaqaziq, saya sudah jatuh cinta. Kerana ia benar2 mengingatkan saya tentang Kelantan.. bangunannya, ketenangan waktu malamnya, cahaya2 yang menyimbah dari luar. Saya tidak tahu kenapa saya merasakan seperti berada di Bandar Kota Bharu pada malam itu. Terasa hilang segala prasangka dan segala yang risau2 =). Alhamdulillah.. terima kasih Kau berikan kedamaian dalam hati ini. Inilah bandar Zaqaziq tempat saya akan lalui selama beberapa tahun ini. Insyaallah..

Imarah ‘hijau’ kami.. tempat kami berteduh di bumi Mesir

Dr Bukhari (Pelajar yang juga merupakan Ketua Siswa Aq) menyambut kami dengan senyuman , membawa kami makan2 ikan bakar di sebuah restoran sebelah sungai (x tahula sungai apa nama tu) but d scenery is quite nice. Cuma malam makanya x Nampak sangatlah pemandanga2n yang x brapa sedap mata memandang. Tapi masa tu dah rasa sejuk dibuai angin mesir, tmbh2 dah nak masuk winter, nasib baik ada jaket Esq yang meneman saya dari awal sampaila akhir. Mcm2 makanan terhidang atas meja, sayang sekali kerana baru pertama kali rasa makanan mesir, sero x boleh ‘gi’.huhu. habihla saya… takpa2, alah bisa tegal biasa. Nama pun baru 1st time kan =)

Masih segar saat pertama kali menjejakkan kaki ke shakkoh 12, saya disambut oleh ahli2 bait dengan senyuman dan muka yang bermacam ekspresi (mungkin x sabar nak tengok siapala gerangan ahli bait mereka yang baru. Intan (gadis berniqab yang peramah) x sangka saya serumah dgn anak sdara Ayah Husamuddin karangkraf, atau Ayah yang saya kenali melalui Iluvislam dan juga esq ni) , kemudian Izyan (beliau menjadi roommate saya kini), Adawiyah, Athirah dan Nabilah. Terima kasih dah sudi menerima kedatangan akak dengan kelengkapan yang cukup baik, walaupun kita dihujani dengan cabaran2 yang besar. Hanya orang2 yang terpilih sahaja sanggup berada di shakkoh 12 ni . =)

Bakul fahri pun ada…senang nak mengangkut barang dari tgkt atas bekali


Semoga ukhwah yang baru bermula ini akan terus mekar mewangi untuk selamanya. Insyaallah..

Patah tumbuh hilang berganti...

Setiap pertemuan pasti ada perpisahan.

Tapi itulah lumrah alam, Kita takkan pernah tahu siapa yang akan singgah dan pergi dari hidup kita..

Bukankah Allah menciptakan kita untuk terus berkenalan dan memanjangkan silaturrahim.

Ianya keperluan kepada sebuah kehidupan yang panjang. Keperluan untuk saling memberi dan menerima, malah bisa pula menjadi kayu ukur perbandingan kemuliaan dan ketaqwaan kita di sisi Allah.

“Wahai manusia! Sungguh, Kami telah menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu bangsa bersuku-suku supaya kamu saling mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah adalah orang yang paling bertaqwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.”

(Al-Hujurat : 13).

Hanya ukhwah yang kerana-Nya sahaja akan tetap dihati..

Kehilangannya akan di rasai, ketiadaannya dirindui…

Ukhwah yang akan tetap tertanam kukuh dalam sanubari,

biar masa atau jarak memisahkan.

Biar Laut Mediterranian @ Gurun Sahara mengasingkan.

Doanya tetap penguat diri.

Salam perjuangan buat keluarga dan sahabat2ku yang jauh atau dekat.

ANA UHIBBUKUM FILLAH..

4 comments:

Unknown said...

salam mus..

rabbuna yusahhil..

belajar sunguh-sungguh..

berjuang walau dimana pun mus berada..

k.aimi

Anonymous said...

salam mus..
Allahummaj alna minnajihin..
wala taj alna mina rrasibin
chiok2..
doakan kami di sini jg..k..
laam xdgr khbr berita mus dri sana
harap sihat bikhair
wassalam
-daniel_

Anonymous said...

salam mus..
Allahummaj alna minnajihin..
wala taj alna mina rrasibin
chiok2..
doakan kami di sini jg..k..
laam xdgr khbr berita mus dri sana
harap sihat bikhair
wassalam
-daniel_

Anonymous said...

Assalamualaikum wbt.

Izzaiyik k.mus? harapnya bahagia ddk kat mesir ni.

akak igt sy lg x? sy maisarah, stf bacth 0105. x igt xpela. hehe. sy dpat tau akak study kat mesir dr nadzirah. sy skrg alhamdulillah 4th year kat alex(iskandariyyah). kalo akak free meh la dtg singgah. :D

if ada apa2 yg sy boleh tlg, im very glad to help.
my email:mysarah_24@yahoo.com