Sunday, October 25, 2009

Falaula Nafaraa…



Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum wbt...


Alhamdulillah, genap 2 minggu berkelana di bumi Ardhul Kinanah.

2 minggu yang penuh dengan rasa syukur dan gembira, kerana berpeluang menjejakkan kaki jauh ke bumi-Nya, dalam masa yang sama menggapai cita-cita.

2 minggu yang juga pastinya penuh bermacam rasa,

Kerna terpisah sementara jasad dari ibu bapa, keluarga, sanak saudara, sahabat2, juga segala kenangan yang pernah menjadi sebahagian daripada hidup di Malaysia.

Ditambah pula dengan tidak tahu apa yang bakal di tempuhi di sebuah tempat yang baru, ianyanya hanya mampu diharapkan berlalu dengan baik dan penuh suluhan cahaya agar dimudahkan dalam perjalanan sementara ini.

Berangkatlah kamu baik dalam keadaan merasa ringan atau pun merasa berat, dan berjihadlah dengan harta dan dirimu di jalan Allah. Yang demikian itu adalah lebih baik bagimu jika kamu mengetahui.

[At-Taubah, 9 : 24]

Alhamdulillah..

Segala puji bagi Allah, Dialah Al-Rahman Ar-Rahim, Tuhan Yang Maha Pemurah yang terus memberikan nikmat kehidupan untuk saya dan anda semua memaknai perjalanan sebuah kembara musafir lalu di bumi Tuhan..

Terlalu banyak yang ingin dikongsikan bersama, tapi saya memohon maaf terlebih dahulu atas keterlewatan dan juga keterbatasan waktu seketika saya tiba di bumi Mesir. Selain dari penyesuaian diri di tempat baru, Pemasangan wayarless di kediaman saya juga masih dalam proses, insyaallah mudah-mudahan segalanya beransur baik dan memberi kelapangan kepada saya selepas ini untuk berkongsi khabar dan secebis cerita dari Bumi Anbiya’. Terutama buat mereka yang sangat saya cintai dan sentiasa rindui kerana Allah.

Alhamdulillah Syukur kepada Allah yang kini menempatkan saya di sebuah bumi terpencil di pinggir Mesir. Zaqaziq sungguh indah berbanding apa yang saya cuba bayangkan sebelum ini. Walau tidaklah berada di Bandar besar seperti di Cairo, saya bersyukur kerana Allah menempatkan saya di Kuliyyah Tibb Zaqaziq yang juga menjadi impian ramai hatta anak-anak muda yang berada di Mesir sendiri untuk memasuki Fakulti Perubatannya. Insyaallah saya akan cuba berkongsi pengalaman dari Kuliyyah Tibb dan kehidupan dari bumi Zaqaziq pada pertemuan yang seterusnya.

Dalam penerbangan tempoh hari, sempat saya titipkan bersama buku “Rindu Bau Pohon Tin” karya Ustaz Hasrizal (yang sudah lama dibeli tapi tak terbaca2 lagi sebelum ini). Alhamdulillah, sudah takdir Allah untuk saya mengkhatamkannya sepanjang penerbangan dari Malaysia ke Kuwait-Cairo.

Hati tersentuh tatkala mata dan hati tertangkap pada maksud terjemahan dari ayat Allah dari surah At-Taubah, 122 pada entri pertama yang dicoretkan dalam buku kembara ustaz :

“Tidak sepatutnya bagi orang-orang mukmin itu pergi semuanya (ke medan perang). Mengapa tidak pergi dari tiap-tiap golongan di antara mereka beberapa orang untuk memperdalam pengetahuan mereka tentang agama dan untuk memberi peringatan kepada kaumnya apabila mereka telah kembali kepadanya, supaya mereka itu dapat menjaga dirinya.”

FALAULA NAFARA…..

itulah jua pesan besar di sebalik pemergian saya ke bumi mesir..

Saya yakin Allah memilih saya melakukan kembara ini kerana sebuah CINTA.

CINTA kepada ALLAH yang menciptakan manusia dengan Tujuan.

Cinta kepada Nabi Muhammad Saw dan para shbt pendahulu, kerana dengan perjuangan mereka jualah lah saya dan anda mengecapi nikmat Islam ini pada hari ini.

Cinta kepada Abah dan Arwah ma, yang terlalu banyak budinya tidak terbalas jasanya..

Cinta kepada Keluarga.., Cinta kepada Ummah…

Kerana Cinta kepada kalianlah saya berada di sini..

Cinta kepada Ilmu Medik, Ilmu Agama dan Perjuangan..

Ia adalah sebuah Cinta dan cita-cita yang besar.

Cinta yang pastinya di sebaliknya terselit pengorbanan.

Pengorbanan yang besar dan panjang.

Tapi saya tahu Allah akan bersama saya dalam perjalanan ini..

Saya yakin Allah menjadikan setiap ketentuan yang telah saya lalui penuh dengan hikmah kesabaran yang indah.

Mungkin Allah sedang berbicara kepada saya untuk terus mencari makna di sebalik sebuah perjalanan ini. Agar terus sabar dan redha mencari makna diri.

Dan hidup ini juga merupakan perjalanan yang harus kita tempuhi buat menuju destinasi abadi.

Maka tetaplah kamu pada jalan yang benar, sebagaimana diperintahkan kepadamu dan (juga) orang yang telah berbat beserta kamu dan janganlah kamu melampaui batas. Sesungguhnya Dia Maha Melihat apa yang kamu kerjakan.

[Hud, 11 : 112]

Biar apapun natijah di akhirnya,

moga aku pulang dengan sebuah kemenangan.

Menang atau Syahid di jalanMu.

Nothing but Mumtaz.=) Insyaallah..

Doakan saya..


Moga Allah sentiasa Istiqamahkan saya di jalanNya….


Salam Rindu buat Semua.

Terima kasih atas segalanya..

Seeru a'la barakatillah.


Ahyana

Kuliyyah Tibb, Zaqaziq


Salam dari bumi warisan Anbiya'...



p/s: terima kasih buat Abah dan seluruh seisi keluarga, kasih kalian tiada ganti. makcik2, pakcik2, dan sahabat2 yang telah banyak membantu dan memberi sokongan dari jauh mahupun dekat, yang senantiasa mendoakan saya walau dari jauh. Moga Allah saja yang membalas kebaikan buat kalian. Terima kasih juga buat mereka yang sudi datang dari jauh hantar kat klia hari tu, kaklong! miss u alot... shbt2 dr Msu, syu, husna,salmah, kak As, yati, deli, rin, marni, eca, esq- shahrul, kak fiza, rosdi, shbt2 matrix- Amir, azly, dr zaim dll... shbt2 yang dtg kerumah, kct, kaknisah...kak dib dn kak sya di airport pc...shbt2 ky- Zaff, Firyalm Ken, Khairun dll... shbt2 yang x putus2 duk msj saya, mereka2 yang mendoakan dr jauh mahupun dekat..tdk dilupakan kalian yg tdk sempat utk saya ketemu sebelum berangkat, mahupun yang tidak tertulis disini, saya memohon maaf dengan sepenuh kerendahan hati..Yang pastinya semuanya tetap dekat dihati.

Sayang semua kerana Allah..

May Allah bless =)


4 comments:

wArdaTuL ShAuQaH said...

salam mus..i dun know why..tp betul2 gembira sbb mus dh selamat smpi sana.. haru n mengalir airmata ni.. benar2 ingin jenguk kamu di sana suatu hari nnt jika diizinNya.. Ya Allah, kuatkanlah hati2 kita semua...

Alang Atie said...

waahh!kak mus..tak gtau sikit pun nk g Mesir..tup2 dah 2 minggu??isk3..baru berangan2 nk jumpa kat training bile2 nk borak2..ala....=(

pape hal pun best of luck!

mujahadah said...

slm k.chik..apekb..yati xtaucmne nk cntact..gmbranya tngk gmbr k.c sane..rase nkg sngt3..yati pun xsalu bk blog ni..tp insyaAllah yati nk promo jubah n bju labuh lam blog ni..lau ade ms tngk2la ye..doakn yati cpt sapa sane gak..:)

achikasilah said...

salam wbt. muss.
mashaAllah. panjang jalannya b4 sampai ke mesir bumi anbiya'.

maaf xdpt hantar or jumpe time kat msia tu...
moga dipermusahkan segala urusan n moga Allah menjagamu sentiasa.

uhibbuki fillah.. =p