Thursday, July 28, 2005

.: AUra FAISaL tEhrAnI:.
Image hosted by Photobucket.com

Tunggu Teduh Dulu - Semangat Islamik dalam sastera


SELEPAS hujan teduh, pelangi akan bersinar untuk kamu, Salsabila.'' Seorang lagi akan lebih mengusik,''Tetapi setelah hujan teduh, pelangi akan muncul lalu mesti ada matahari, dan akulah matahari untuk kamu.''

Sebahagian pengucapan dialog di atas menggambarkan maksud Tunggu Teduh Dulu; tersirat cita-cita dan harapan masa lalu serta hasrat untuk menikmati keindahan dan pengisian matlamat hidup yang lebih murni.

Tunggu Teduh Dulu merupakan karya Mohd. Faizal Musa atau dikenali sebagai Faisal Tehrani yang pernah disiarkan menerusi Ruangan Agama, Utusan Malaysia (UM) pada Mac hingga Disember 2003.

Novel bersiri ini mengisahkan Salsabila Fahim, seorang anak yatim dan usahawan wanita yang mengusahakan sebuah ladang betik seluas lima hektar.

Dia berhadapan dengan konflik percintaan tiga segi bersama teman sejak kecil antara Kamilê Zahidi dan Lam Ping Hai atau nama Islamnya, Saifullah.

Akhirnya, atas kuasa qada dan qadar Allah s.w.t., Salsabila mengambil keputusan mengahwini Sazly Zainuddin, seorang bekas pekerja ladangnya dalam satu pertemuan di Mekah, sewaktu mengerjakan umrah bersama ibu tirinya.

``Novel ini memberi satu dimensi baru kepada lambakan novel berunsur cinta yang terdapat di pasaran pada hari ini. Kekuatan cinta bukan sahaja diterjemahkan antara manusia, malah cinta kepada Allah s.w.t.,'' ulas Pegawai Perancang Bahasa, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Hanafi Ibrahim.

kelebihan novel tersebut terletak pada kekuatan watak Salsabila, iaitu seorang graduan dari Amerika Syarikat yang sanggup mengusahakan ladang betik dan meninggalkan kerjaya yang lebih baik.

Watak ini juga menggambarkan dia adalah Muslimah sejati, berdasarkan kepada sikapnya yang sentiasa percaya kepada ketentuan Allah s.w.t. walau berada dalam persimpangan memilih bakal suami.

Selain Salsabila, Faisal turut menonjolkan watak Teh Sofia iaitu sahabat karibnya yang sama-sama menuntut di luar negara. Pada masa yang sama, tanpa disedari Teh Sofia turut mencintai Kamil.

``Faisal menonjolkan watak wanita yang tabah dan kuat dalam mendepani pelbagai cabaran dalam hidup mereka. Ini adalah gambaran baru bagi dunia penulisan kreatif era baru,'' jelas beliau lagi.

Dalam kekalutan konflik percintaan, Salsabila turut berusaha menjernihkan hubungan kekeluargaan antara dia dengan ibu tiri dan adik berlainan ibu.

Hanafi menambah, Salsabila dan Teh Sofia memiliki kualiti wanita yang proaktif iaitu mengambil langkah pencegahan awal untuk menghindari masalah yang lebih rumit terhadap industri perladangan.

Beliau juga berpendapat, idea penulis yang menyuntikkan semangat Islamik dalam karya sastera, banyak memberi manfaat kepada pembaca yang terdiri daripada pelbagai khalayak.

Buat julung kalinya apabila Utusan Malaysia menyiarkan karya beliau, ia memberikan impak positif kepada pembaca kerana penerapan nilai sastera dan Islam yang hebat.

>>> ni sy amik dr utusan online smlm..penulis yg berjiwa kental ni x putus2 menghasilkn karya yg best2..pnuh dgn tarbiyah & keinsafan..pnuh dgn keindahan perjuangan..sm2lah kita menjadi hambaNya yg soleh solehah..aamiin
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


ni serba sdkit nak share pglmn masa baca novel faisal tehrani ni..mcm mn blh minat kan?hehe

Tunggu teduh Dulu..
Image hosted by Photobucket.com

(start bace novel ni during spm 2003..mase tu ade lam utusan, jadi novel bersiri..mmg best sampai brebut2 dgn shbt nak bace paper mase tu...sebuah kisah persahabatan,yg penuh dgn warna warni kehidupan,cinta 3 segi..pnuh dgn konsep islamiyah..mmg bestt..sampai skrg masih rindu pd novel ni..tringin nak baca lagi..)

1511 Kombat..
Image hosted by Photobucket.com
(novel ni menyebbkn bertambahnya jatuh cinta pada karya faisal tehrani..x dpt dinafikan kehebatan novel ini yg tlh membuat sy menitis airmata di akhir novel..smgt JIHAD berkobar2 menusuk jiwa..(Sy amat terkesan sekali dengan konsep Futuwwah. Terima kasih, sahibulkitab, kerana hadiah berharga ini kepada alam pemikiran Melayu Islam..)

1515..
Image hosted by Photobucket.com
(Novel 1515 adalah ksh sejarawan mencari hakikat sejarah. Menjejak keagungan bangsa yang dipadam secara terancang. Mengungkap getir gemuruhnya medan pertempuran. Melukis filsafat cinta aneh, bahagia cinta sehala. Menjulang luhur pengorbanan perempuan srikandi, perempuan isteri..yg ni bace last sem,pinjm kak sarah punye..
kali ni lebih pd sejarah melaka.. bhsa mmg bombastik abis..smpai kkdg duk belek glosari kat blkg sbb x mahir stengah2 words tu..tp mmg best..x caye,cubalah bace ya..)


AdvenCer Si Peniup Ney..
Image hosted by Photobucket.com
(yg ni ada shbt yang baik hati telah menghadiahkan pada sy..
siap pos lagik tu..=p huhu..terharu,,mekacih..Buku ni menang tempat pertama novel remaja hadiah sastera Utusan 2004. Absolutely greattt!! marvelous!Hedonis. Begitu definisi kaum di negeri jauh itu. Landas hidup hanya untuk berseronok-seronok, bermewah-mewah, lazat, lazat, lazat. Berpantang arah tujuan, terlarang segala fikiran. Ya, aliran hedonisme menjunjung kelazatan dan puja-pujaan, emm... cita rasa, cita rasa! nsb baik ada seorang insan yg dtg,yg mnyedarkan mereka bahawa yang paling seronok, paling mewah, paling lazat ialah kelazatan menunaikan janji abadi :
ada statement ni yg begitu menarik minat sy..>>
"Bahawa Dia itu Satu. Tempat bergantungnya segala sesuatu.
Dia Sumber Cinta, Pencipta Segala Rasa"..=p

Detektif Indigo
Image hosted by Photobucket.com
~~ dinilai oleh panel hakim sebagai karya yang bukan sahaja menaikkan martabat remaja Islam, tetapi menunjukkan juga bahawa remaja juga dapat memberi sumbangan ke arah kedaulatan ummah.Ttg unsur CSI dalam Detektif Indigo Menerusi novel Detektif Indigo pula, Faisal mengetengahkan idea futuwwah (persaudaraan dan kesatriaan sufi) yang telah dikemukakan dalam 1511H (Kombat) ke dalam novel ini.power seih...


Faisal tehrani tlh berjaya menyampaikan dakwah melalui penulisan dgn penuh gaya, mutu & keunggulan..ceewah...byk sgt manfat yg dpt diambil dr novel islamik dia ni..
kesimpulannye,
novel faisal tehrani lah yg mempunyai ranking teratas
berbanding koleksi novel2 lain yg sy ada..apa nak dikata jika hati sudah minat..=p
mg karya2nya ni dpt lagi mendekatkn diri kita kpd Allah swt..

teruskan usaha ya saudara faisal!! =)
Allahu Akbar!!
Allahu Akbar!!
Allahu Akbar!!

1 comments:

Anonymous said...

awal yang baik