Friday, December 18, 2009

Ahlan wasahlan 1431H...


Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamua'laikum wbt..

Alhamdulillah segala puji bagi Allah, Tuhan Penguasa Sekalian Alam yang terus memberikan nikmat kehidupan kepada kita..

Dengan izin dan inayahNya jualah kita mampu sampai kepada hari ini. Hari yang pada semalamnya masih belum pasti untuk kita.. tapi alhamdulillah Allah masih memilih kita untuk terus berjuang lagi di muka bumi pada hari ini.

Berapa ramai yang tidak punya kesempatan yang sama.. yang terlebih dahulu pergi daripada kita...

Tetapi Alhamdulillah, Allah masih mendegupkan jantung kita untuk terus bertasbih kepada-Nya...

jadilah kita hamba yang bersyukur...bukan yang kufur.. Jadilah kita orang yang pada umurnya terdapat keberkatan. bukan yang sebaliknya..

mustasyfa gamaah

Muhasabah sepanjang tahun lalu, tentu banyak yang telah kita peroleh dari sebuah perjalanan dan pengalaman. Saya yakin semua orang juga mempunyai cerita masing2.. cerita suka dan duka, cerita yang pastinya mendewasakan. Alhamdulillah walaupun mungkin x semua dapat penuhi impian kita, bersyukurlah jika Allah masih berikan kesihatan dan kekalkan kenikmatan Iman dan Islam dalam diri kita.. Itu jauh lebih berharga dari segunung emas..

Hakikatnya hidup kita dan semua urusan adalah di tangan Allah.

Kita manusia hanya merancang, tetapi Allahlah Sebaik-baik Perancang..

Hidup adalah medan perjuangan., Berjuang yang terbAik untuk mendapatkan yang terBAik di Akhirat. Pilihan untuk kita terus berbuat kebaikan, menambah amal buat bekal akhirat atau sebaliknya. Inilah tempat untuk Allah menguji siapa yang lebih baik amalnya.. Hamba yang sedar pasti mengerti, yang dia punya peraturan dan tugas yang perlu dilaksanakan. Bukan sia-sia. . Dia sedar masanya di muka bumi ini terlalu singkat. Terlalu singkat untuk dipersiakan. Jika hari2 semalam semakin menjauh meninggalkan dengan seribu kenangan, hari inilah merupakan hakikat yang akan dilalui, dan setiap saat pada hari ini juga akan pergi meninggalkan, tidak mampu untuk kita undurkan kembali.


1430 H telah melabuhkan tirainya.. Setahun telah berlalu pergi, moga ianya menjadi muhasabah besar untuk kita. Apakah impian/azam tahun lalu telah tercapai..Apakah kita telah menjadi orang yang lebih baik dari hari-hari yang sebelumnya, atau pencapaian bagaimanakah yang telah kita capai sepanjang usia ini..

“No one can go back and change a bad beginning but everyone can make a new start and create a successful ending “

“Manusia hidup adalah mereka yang memberikan banyak manfaat kepada manusia yang lain. Sekiranya hidup kita tiada sebarang perubahan dan kemajuan serta tidak memberikan manfaat kepada orang lain, kita tidak ubah seperti mereka yang mati sebelum masanya.”

Berubahlah untuk mengubah.

Moga hari-hari yang mendatang penuh kejayaan buat kita, makin mendekatkan diri kita kepada Allah dan makin memberi kemanisan buat kita dunia dan akhirat, insyaallah.

Yakinlah, jika kita Beri yang terbaik kepada Allah, Allah pasti memberi yang terbAik untuk kita..


1431 H… izinkan kami memaknaimu!..


(Ya Allah, ampunilah segala dosa2 kami yang telah lalu, dan berkahilah perjalanan kami sepanjang tahun yang mendatang, biarkanlah ia penuh sinar kebahagiaan dan kejayaan...Amin,..yA Rabbal A'lamin..)

KULLU SANAH WA ANTUM BIKHAYR....

-Ahyana

Salam Sa'nawi

Muharram 1431H

2 comments:

Faridrashidi said...

Assalamualaikum,

Salam ukhuwah. Saya ingin menjemput ke blog saya.

http://www.faridrashidi.com/2009/12/25/menjadi-berani/#comments

lisya0610 said...

assalamualaikum,

saya pelajar stf f5 tahun 2010. ive been viewing urs and kak afie's blogs for quite some time and i just realized that u r an stfian after all..

so, it is such an honor to know u too.. as ive been told by the teachers that 9903 is a great batch... i hope that i cn keep in touch with akak and also kak afie-- the two bloggers who i really am fond of..


if i may know, how can i contact akak2 both?